Lengte: 15:31 / Bekeken: 2099 x
Serie:

De toekomst onzeker, maar eindeloos goed

In deze aflevering gaat Leander Janse in op Filippenzen 1:19-26. Wordt het leven of sterven voor Paulus? Paulus denkt na op zijn onzekere toekomst, terwijl hij gevangen zit in Rome. Hij overweegt de twee mogelijke uitkomsten van zijn proces: leven of sterven. Voor Paulus is het leven gericht op Christus, en hij benadrukt dat zijn grootste doel is om Christus te verheerlijken, of dat nu door leven of door sterven gebeurt. Hij beschrijft leven als ‘Christus’ en sterven als ‘winst’, omdat sterven betekent dat hij direct in de aanwezigheid van Christus zal zijn, wat hij als het beste beschouwt.

Toch beseft Paulus dat het voor de gelovigen in Filippi belangrijker is dat hij blijft leven, zodat hij vruchtbaar werk kan verrichten voor het Koninkrijk van God. Hij drukt zijn vertrouwen uit dat God hem nog een tijd op aarde zal laten blijven om de gemeente verder te dienen en hen te helpen in hun geloof en vreugde. Paulus’ houding toont zijn diepe overgave aan Gods wil. Hij is niet bang voor de dood, omdat zijn leven volledig gewijd is aan het verheerlijken van Christus. Dit vertrouwen geeft hem de vrijheid om het leven en de dood met een eeuwig perspectief te benaderen, gericht op Christus’ heerlijkheid.

Meer toerusting