Lengte: 6:17 / Bekeken: 57786 x

Het ongelooflijke getuigenis van een voormalige turnster die voor de rechter haar misbruiker aanspreekt

Op woensdag 24 januari 2018 sprak de voormalige turnster Rachael Denhollander 40 minuten tot de rechtbank in Amerika – en tot haar misbruiker – tijdens de uitspraak van de veroordeling van Larry Nasser. Larry is een voormalige turnleraar uit de VS die haar 16 jaar geleden misbruikte in zijn Michigan State University-kliniek. Omdat Larry 156 meisjes en vrouwen misbruik heeft, kreeg hij een celstraf van 175 jaar. Eerder was hij al veroordeeld tot 60 jaar celstraf wegens het bezit van kinderporno.

Wat ze rechtstreeks tegen de man zei – die haar onschuld heeft afgenomen en talloze andere meisjes op een kwaadwillende en manipulatieve manier heeft misbruikt – is een ongelooflijke getuigenis van de genade en gerechtigheid van Jezus Christus.

Rachael Denhollander: ‘Je bent een man geworden die geregeerd wordt door egoïstische en perverse verlangens. Een man die getypeerd wordt door zijn dagelijkse keuzes om iedere keer weer het egoïsme en de perversie te voeden. Je koos ervoor om je goddeloosheid na te jagen, ongeacht wat het anderen kostte. Ik kies ervoor om het tegenovergestelde te doen van wat je hebt gedaan. Ik kies ervoor om opofferende liefde te geven, ongeacht wat het me kost.

Dat Hij alles opgaf om een ​​schuld te betalen voor de zonde die Hij niet had begaan. Door Zijn genade, kies ik er ook voor om op die manier lief te hebben.

In onze eerste hoorzittingen bracht je een Bijbel naar de rechtszaal. Je hebt gesproken over het bidden om vergeving. En op grond daarvan doe ik een beroep op je. Als je de Bijbel hebt gelezen die je bij je draagt, dan weet je dat de definitie van opofferende liefde die daarin wordt getoond, de opofferende liefde van God zelf is. Dat Hij alles opgaf om een ​​schuld te betalen voor de zonde die Hij niet had begaan. Door Zijn genade, kies ik er ook voor om op die manier lief te hebben.

Je sprak over het bidden om vergeving. Maar Larry, als je de Bijbel hebt gelezen die je bij je draagt, dan weet je dat vergeving niet voortkomt uit het doen van goede dingen. Alsof goede daden kunnen uitwissen wat je hebt gedaan. Vergeving volgt op berouw. En dat vereist dat je de waarheid onder ogen ziet en erkent wat je hebt gedaan in al zijn extreme verdorvenheid en gruwel. Zonder dit te verzachten, zonder excuus, zonder te doen alsof goede daden kunnen uitwissen wat je vandaag in deze rechtszaal hebt gezien.

De Bijbel die je bij je hebt zegt dat het beter is dat een steen om je nek wordt gedaan en je in een meer wordt geworpen dan dat je een kind zou laten struikelen. Jij hebt er honderden beschadigd.

Ik bid dat jouw ziel de verpletterende last van de schuld zal ervaren, zodat je op een dag echt berouw en ware vergeving van God mag ontvangen.

De Bijbel waar jij over spreekt, heeft het over ​​een laatste oordeel waarin alle toorn van God en de eeuwige verschrikking wordt uitgestort op mensen zoals jij. Mocht je ooit het punt bereiken dat je echt geconfronteerd wordt met wat je hebt gedaan, dan zal de schuld verpletterend zijn. En dat maakt het Evangelie van Christus zo zoet. Omdat het genade, hoop en ontferming geeft waar er geen te vinden zou moeten zijn. En het zal er dan ook voor jou zijn.

Ik bid dat jouw ziel de verpletterende last van de schuld zal ervaren, zodat je op een dag echt berouw en ware vergeving van God mag ontvangen. Wat je veel meer nodig hebt dan vergeving van mij – alhoewel je die ook van mij kan krijgen.

Gedurende dit proces heb ik me vastgehouden aan een citaat van C.S. Lewis waarin hij zegt:

Mijn argument tegen God was dat het universum zo wreed en onrechtvaardig lijkt. Maar hoe kreeg ik dit idee van rechtvaardig en onrechtvaardig? Een man noemt een lijn niet krom, tenzij hij eerst enig idee heeft van wat recht is. Waarmee vergeleek ik het universum toen ik haar onrechtvaardig noemde?

Wanneer iemand het vermogen om goed en kwaad te definiëren verliest, wanneer je het kwaad niet kunt onderscheiden, dan kun je niet langer onderscheiden en genieten van wat echt goed is.

Larry, ik kan wat jij hebt gedaan kwaad en slecht noemen, omdat het zo is. En ik weet dat het slecht en kwaad is, omdat die rechte lijn bestaat. De rechte lijn wordt niet bepaald op basis van jouw waarneming of de perceptie van wie dan ook. Dit betekent dat ik de waarheid over mijn misbruik kan spreken zonder dit te minimaliseren of te verzachten. En ik kan het kwaad noemen, omdat ik weet wat goedheid is. En daarom heb ik medelijden met je. Omdat wanneer iemand het vermogen om goed en kwaad te definiëren verliest, wanneer je het kwaad niet kunt onderscheiden, dan kun je niet langer onderscheiden en genieten van wat echt goed is.

Wanneer een persoon een ander mens, vooral een kind, kan beschadigen zonder echte schuldgevoelens, is het vermogen om echt lief te hebben verloren gegaan. Larry, je hebt jezelf afgesloten van al het werkelijk mooie en goede in deze wereld dat je vreugde en vervulling kon hebben gebracht en had moeten brengen. Ik heb medelijden met je. Je had alles kunnen hebben wat je voorwendde te zijn. Elke vrouw die hier stond, hield echt van jou als een onschuldig kind, echte oprechte liefde voor jou, en het bevredigde je niet.

Ik heb de diepe innerlijke vreugde ervaren van een huwelijk dat gebouwd is op opofferende liefde, veiligheid, tederheid en zorgzaamheid. Ik heb ware intimiteit ervaren in haar diepste vreugde, en het is mooi, heilig en glorieus. En dat is een vreugde waarvoor jij jezelf hebt afgesneden om het te ervaren, en ik heb om die reden medelijden met je.

Ik ben er geweest voor jonge turnsters en heb hen geholpen om hen van ongemakkelijke, kleine meisjes te vormen tot sierlijke, mooie en zelfbewuste atleten. Om zo hun vreugde te verdiepen, omdat ik het beste voor hen wilde. En dit is een vreugde waar je voor altijd van hebt afgezien, omdat je verlangen om te helpen niets anders was dan een voorwendsel van jouw verlangen om een ander te beschadigen.

Ik heb de diepe voldoening ervaren om mijn kleine kinderen in mijn armen te nemen en hen zich veilig en zeker te laten voelen, omdat ik veilig voor hen ben. Dit is een rijke vreugde die verder gaat dan wat ik onder woorden kan brengen. Jij hebt je er voor afgesloten, omdat je niet veilig bent. En ik heb daarom medelijden met je.

Door het vermogen te verliezen om het kwaad ‘kwaad’ te noemen zonder te verzachten, zonder het te minimaliseren, ben je het vermogen kwijtgeraakt om liefde en goedheid te definiëren en echt te genieten. Je hebt voor jezelf een gevangenis gevormd die veel, veel erger is dan waarin ik je ooit zou kunnen laten opsluiten. Ik heb medelijden met je.’

Meer informatie over deze strafzaak – NOS artikel / AD artikel

Meer toerusting