Heel de wereld leeft mee met die voetballertjes uit Thailand. Onvoorstelbaar: dagenlang in een donkere grot, zo’n 900 meter onder de grond. Zonder daglicht, zonder contact met de buitenwereld, zonder te weten op wie of wat je nog kunt hopen… En dan, ineens duikt er iemand op. Redding! Maar nog niet helemaal, er is nog een moeilijke weg te gaan.
Jongeren in doodsnood, die vind je niet alleen in Thailand. Dinsdag kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met schokkend nieuws: het aantal zelfdodingen jongeren nam toe van 48 in 2016 tot 81 in 2017.
Moeras van losers
Oorzaken? Dat blijft gissen. Hangt het samen de selfie-cultuur? Je moet zorgen dat je knap en flitsend voor de dag komt, populair bent en niet wegzakt in het ‘moeras van de losers’. Of is het de invloed van ‘13 reasons why’ (foto)? Deze populaire Netflix-serie gaat over een meisje dat zelfmoord pleegt. Ad Kerkhof, hoogleraar klinische psychologie, denkt zeker dat er een verband is. “Zo’n forse toename, dat kan geen toeval meer zijn, daar is iets aan de hand. ‘13 reasons why’ geeft een voorbeeld over hoe je zelfmoord kan plegen, dat moet je nooit doen. Zeker niet op televisie.” (bron: EenVandaag)
Bovengrondse kreten
Heere Jezus, open onze ogen, laat onze lauwe, koude harten in brand vliegen door Uw liefde en bewogenheid.
Natuurlijk is het goed om (biddend) mee te leven met die Thaise voetballertjes. Maar horen we ook de noodkreten van jongeren van ‘boven de grond’, gewoon hier in Nederland, binnen en buiten de kerk – of ergens daartussenin? Dat (stille) roepen tussen hoop en vrees, soms uit doodsnood. Jongeren die het uitroepen naar God, maar soms nauwelijks meer kunnen geloven. Jongens en meisjes die moe zijn van het zuchten, die ’s nachts hun kussen nat huilen (Psalm 6). Wie hoort ze?
Heere Jezus, open onze ogen, laat onze lauwe, koude harten in brand vliegen door Uw liefde en bewogenheid.
Ben jij zelf de wanhoop nabij? Neem asjeblieft iemand in vertrouwen en blijf er niet alleen mee lopen. Jouw leven is waardevol!
Dit artikel is met toestemming overgenomen. Gertjan de Jong is medewerker communicatie bij jongerenorganisatie het LCJ.